Vakkennis. Tips voor (aankomende) collega's kinesiologie nr 2

22 januari 2011

 B. TIPS WAAROP TE LETTEN BIJ EEN SESSIE.

1. We zijn er in ons vak als kinesioloog/tester soms teveel op gericht om oplossingen te zoeken voor de problemen van een patiënt. Beter is een diagnose eerst waterdicht te hebben (wat is de reden dat het zelfherstellend vermogen het laat afweten?) en van diverse kanten vast te stellen wat het probleem is van het zelfherstellend vermogen van de de patiënt. Dat spaart uiteindelijk tijd uit. 

2. Als kinesioloog trachten we het zelfherstellend vermogen van de patiënt te activeren waardoor de patiënt weer in balans komt en zijn klachten afnemen of verdwijnen. We assisteren daarbij vanuit onze vakkennis. We lossen niets op en de rol van de helper willen spelen is ook een verkeerd uitgangspunt. 

3. Vaak beginnen we te snel met testen omdat we vanuit ons eigen geheugen menen te begrijpen met welke klachten de testpersoon naar ons toe komt. Beter is uit te zoeken hoe een klacht over de gezondheid er precies uit ziet in het geheugen van de patiënt; alle ins en outs weten vergemakkelijkt het zoeken naar een oplossing om het zelfherstellend vermogen van de patiënt te herstellen. Vraag vooral wat de verschijningsvormen zijn van een klacht om duidelijkheid te krijgen; we veronderstellen te snel dat de verschijningsvorm er uit ziet zoals ons eigen geheugen die kent. 

4. Alles wat je met testen kunt vinden, is van even groot belang. Het realiseren van goede voortesten, het vinden van de oorzaak van een probleem, het vinden van een correctie....ze hebben allemaal dezelfde kwaliteitswaarde en bestaan niet zonder elkaar.

5. Belangrijk is dat de patiënt duidelijk heeft wat je aan het doen bent. Soms is enige uitleg noodzakelijk om te voorkomen dat kinesiologie een soort van getover gaat worden. Als de patiënt actief betrokken blijft, is het testresultaat groter en blijven correcties langer van kracht. 

6. Besef dat een patiënt tijdens de sessie kan veranderen maar mensen uit zijn leefomgeving hetzelfde blijven. Vraag aan een patiënt altijd hoe hij wat hij gaat veranderen gaat toepassen thuis en/of in zijn werkomgeving. Vraag ook wat hij gaat doen wanneer anderen zijn veranderingen niet opmerken. Vooral met kinderen op school is het van belang dat er een plan van aanpak wordt gemaakt over hoe om te gaan met de veranderde ideeën 

7. Laten we niet soft zijn in onze aanpak en adviezen aan patiënten. Een patiënt schiet er niets mee op wanneer we teveel met hem te doen hebben.

8. Wanneer je iets niet kunt behandelen, ga dan niet toch maar proberen. Meldt de patiënt dat je niet de juiste persoon bent. Laat mensen ook niet vaker terug komen dan strikt noodzakelijk. Begeleiding in de vorm van een noodzakelijke nieuwe afspraak maken is prima. Uittesten wanneer er een nieuwe afspraak moet volgen is meestal gerelateerd aan de wensen van de tester en diens agenda. Beter is plannen en vastleggen. 

7. Een sessie is bedoeld om het zelfherstellend vermogen van een patiënt te herstellen; niet om als tester succes te boeken.

zoeken op onderwerp

Hier kun je door de verschillende nieuwsberichten zoeken op onderwerp.

nieuwsbrief

Wil je vanaf nu op de hoogte gehouden worden over voedingsadviezen, wetenswaardigheden betreffende gezondheid, lezingen, workshops en nieuws uit mijn praktijk? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.